Kyllästyykö terveysruokaan? Monet meistä tietävät perusterveellisen ruokavalion salat: Paljon kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, monipuolisesti terveellisiä rasvoja ja proteiininlähteitä, tarpeeksi kuituja, yksilöllisesti tärkkelyshiilihydraattia hyvistä lähteistä, riittävästi vettä…

Yksi syy siihen miksi monet kuitenkin kokevat hyvin ja terveellisesti syömisen vaikeaksi, tylsäksi ja työlääksi on se, että kyllästymme syömään aina samoja ruokia. Niin nimittäin helposti arjessa käy, että uraudumme ruokailuissamme. Kaupasta lähtee mukaan aina samoja raaka-aineita. Syömme aina samanlaisen aamiaisen ja toteutamme uudelleen ja uudelleen vain muutamaa suosikkireseptiämme. Smoothissa on aina vaan mustikoita eikä koskaan esimerkiksi tyrniä, puolukka, karpaloa tai mustaherukkaa. Kuulostaako tutulta? Oletko huomannut tällaista ”leipääntymistä” omassa ruokavaliossasi?

Ei ihme että tekee mieli ostaa jotain helppoa eikä välttämättä niin terveellistä, jos yhdet ja samat ruoat tulevat jo korvista ulos ja maistuvat puulta. Useille melko terveille ihmisille ei haittaa kerran pari viikossa herkutella vaikkapa pitsalla, pikaruoalla tai muulla säännöllisessä käytössä epäterveellisellä ruoalla ja herkuilla. Mitä jos siitä kuitenkin kehittyy lähes jokapäiväinen tapa ja tämä tapa uhkaa elinvoimaamme, terveyttämme ja elämänlaatuamme? Ei välttämättä heti, mutta hitaan salakavalasti. Tai mitä jos syöt terveellisesti, mutta olet ihan kyllästynyt aterioihisi?

Silloin apuun voi tulla innostuminen! Nimittäin siitä innostuminen, että asettaa itselleen haasteen ottaa käyttöön entistä monipuolisemmat valikoimat terveellisiä raaka-aineita ruoanvalmistukseen. Lisäksi haastamme itsemme myös valmistamaan ihan uudenlaisia aterioita. Haastamme itsemme silläkin uhalla, että välillä tulee tipluja. Mikään ei nimittäin opeta niin hyvin kuin epäonnistuminen. Joskus jokin uusi ruoka-aine onkin inhokki tai smoothista tulikin aivan ällöttävän makuista ruskeaa mössöä. Sattuuhan sitä! Joka tapauksessa kun ruokavaliotaan haluaa kohentaa terveellisempään suuntaan, on miellyttävämpi suunnitella asia sitä kautta että lisätään hyvää kuin sen kautta että pelkästään vain vältetään epäterveellistä. Kun syöt paljon terveellistä, ei jää niin paljon tilaa heikommille vaihtoehdoille, sen paremmin vatsassa kuin mielessäkään.

Kuvittele mielessäsi seuraavaa: Ryhdyt toimiin ottaaksesi käyttöön ruoanvalmistuksessa uutuudet ruoka-aineissa ja resepteissä ja ne ruoka-aineet ja reseptit, jota et vain ole hoksannut pitkään aikaan ostaa ja valmistaa. Kun tuot pitkästä aikaa kaupasta kotiin ihan uudenlaisen kauppakassin sisällön ja ihastut siitä valmistettuun ihanaan ruokaan, mietit, miten ihmeessä tilanne pääsikin niin ankeaksi ja ruokavaliosi yksipuoliseksi. Sorruit mahdollisesti myös mässäilemään epäterveellisellä enemmän kuin oikeasti olisit halunnut. Se on varsin yleistä ja tavallista, mutta mälsäksi ja epätoivotuksi päässyt ruokavalio ei ole vaikea korjata. Älä mene kauppaan nälkäisenä ja ota tavaksesi tuoda sieltä pääsääntöisesti kotiin vain terveyttäsi ja hyvinvointiasi helliviä ruoka-aineita! Sinua voi auttaa se, että mukanasi on ostoslistaa, mutta voit toki poiketa siitä kun kaupasta löytyykin jotakin kiinnostavaa, jota et ole hoksannut kotona listaa laatiessasi.

Voit aloittaa listaamalla ylös kaikki käytettävissä olevat ruoka-aineet, jotka lasket terveellisen ruokavaliosi osaksi. Täydennä listaa aina kun keksit siihen uusia ruoka-aineita. Ala myös keräämään reseptipankkia, johon voit myös kirjoittaa ideoita siitä mite reseptejä voisi kokeilla varioida toisenlaisiksi.

Ravitsemusasiantuntijat kohtaavat usein työssään sitä että ihmisten ruokavalio on käynyt hieman kaavamaiseksi ja yksipuoliseksi. Pahimmillaan tämä voi johtaa jopa ravintopuutoksiin ja usein myös siihen, että kun yhtä ja samaa ruoka-ainetta syödään joka päivä, riski siihen että tähän ruoka-aineeseen kehittyy yliherkkyyksiä kasvaa. Tämänkin vuoksi vaihtelevuutta ja monipuolisuutta olisi hyvä suosia, myös silloin kun osa ruoka-aineista tai ruoka-aineryhmistä on karsittu terveydellisistä syistä. Oikeastaan nimenomaan silloin olisi hyvä ottaa projektiksi listata kaikki käytettävissä olevat ruoka-aineet. Usein ihminen hämmästyy siitä miten paljon todellisuudessa on vielä ”pelivaraa” ja erilaisia ruoka-aineita käytettävissä.

Suomen Ravintoterapiayhdistys toivottaa kaikille lukijoilleen herkullista kevättä ja alkukesää! Muistakaa ravita itseänne herkullisella, monipuolisella ja terveellisellä ruoalla. Se kannattaa aina!

Kurkistathan myös mitä muita kiinnostavia artikkeleja yhdistyksemme  blogista löytyy: http://suomenravintoterapia.fi/blogi/

Paras konsti ylläpitää terveellistä ruokavaliota: monipuolisuus ja vaihtelevuus
Merkitty: