Huomioitko ruoansulatuksesi?

Huomioitko ruoansulatuksesi?

Jo peruskoululaisille opetetaan biologian tunnilla tärkeää tietoa ruoansulatuksesta. Syömämme ruoka hajoaa ruoansulatuskanavassa mikroskooppisen pieniksi osiksi ja nämä ravintoaineet imeytyvät sieltä elimistömme käyttöön eri toimintoihin ja rakennusaineiksi. Olemmeko siis sitä mitä syömme vai pikemminkin sitä mitä imeytämme? Jos ruoka ei pilkkoudu

Lämmin alkutalven ateria (G, M, M)

Lämmin alkutalven ateria (G, M, M)

Siinä missä kesällä monilla alkaa tehdä mieli tuoretta ruokaa ja esimerkiksi viileitä salaattiaterioita ja lisäksi vaikkapa jääteetä tai kylmiä ja raikkaita hedelmä- ja marjasmootheja, talvea kohden halajamme usein luonnollisestikin jotakin tukevampaa, mausteisempaa ja lämmittävämpää. Vaikka kokkailisimmekin talvea vasten enemmän lämpimiä

Liikuntavammaiset ja ravitsemus

Liikuntavammaiset ja ravitsemus

Liikkumista voi haitata ja estää moni asia Liikuntavammaiset eivät ole mikään tasapäinen ryhmä, jonka kanssa työskennellessä voisi soveltaa jotain tiettyä kaavaa ravintoterapian osalta. Itse sairastan synnynnäistä lihassairautta, myotonia congenitaa. Vika on geeneissä, ja ongelma kohdistuu lihaksen ionikanavan toimintaan. Lihassairauksia on

Voikukkamunakas

Voikukkamunakas

Luonto on täynnä ilmaista ruokaa villiyrttien muodossa keväästä syksyyn. Villiyrttien ravintoainetiheys on ihan toista luokkaa kuin esimerkiksi kaupan salaattien. Moni vannoo luonnonyrttien vitalisoivan vaikutuksen nimiin eikä turhaan. Rikkaruohoksi mielletty voikukka sopii vaikkapa munakkaaseen. Muistathan välttää poimimista alueilta, joissa on autojen

Lapsia sokeripäissään?

Lapsia sokeripäissään?

Taannoin 12 -vuotias tyttö kertoi satuttaneensa nilkkansa juostessaan ja hyppiessään pakoon ystäväänsä joka oli “ihan sokereissa”. Hykertelin tyytyväisyyttä siitä että tämä lapsi oli täysin tietoinen mitä sokeri saa meissä aikaan! Kyseessähän on verensokerin heittely runsaan makean syönnin jälkeen. Moni varmaan

Paras konsti ylläpitää terveellistä ruokavaliota: monipuolisuus ja vaihtelevuus

Paras konsti ylläpitää terveellistä ruokavaliota: monipuolisuus ja vaihtelevuus

Kyllästyykö terveysruokaan? Monet meistä tietävät perusterveellisen ruokavalion salat: Paljon kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, monipuolisesti terveellisiä rasvoja ja proteiininlähteitä, tarpeeksi kuituja, yksilöllisesti tärkkelyshiilihydraattia hyvistä lähteistä, riittävästi vettä… Yksi syy siihen miksi monet kuitenkin kokevat hyvin ja terveellisesti syömisen vaikeaksi, tylsäksi ja työlääksi

Diabetes ja ruokavalion merkitys

Diabetes ja ruokavalion merkitys

Kirjoittajasta Valmistuin vuoden 2014 lopussa diplomiravintoterapeutiksi Terveysopisto Saluksesta, ja siitä lähtien olen tehnyt töitä ravintoterapian parissa yksityisyrittäjänä sekä Lempäälässä että Tampereella. Lisäksi vastaan netissä toimivan Nutriklinikan toiminnasta. Tulevaisuuden haaveena on opiskella vielä jotain sellaista, mikä tukisi ravintoterapiatyötä. Itseäni kiinnostaa mm.