Meillä saattaa olla paljonkin tietoa terveellisesti ruokavaliosta ja myöskin halua toteuttaa sitä elämässämme. On paljon syitä mikä voi monilla kuitenkin tehdä tästä hankalaa: arjen kiire ja huolet, houkutukset kahvilassa, ruokakaupassa, vierailuilla ja erilaisissa tilaisuuksissa, jossa on tarjolla herkkuja, mieliteot, väsymys, perhevelvollisuudet, sairaudet.. Ajatuksiamme ja päivämme voivat täyttää monet asiat, jotka vetävät huomiotamme pois itsemme ravitsemisesta fiksulla tavalla.

Emme tarvitse pelkästään valistusta siitä mitkä ravintorasvat ovat suositeltavia, paljonko syömme päivässä tuoreravintoa, paljonko juomme vettä, mitkä on hyviä proteiinien tai hiilihydraattien lähteitä, syödäkö sitä vai tätä ja jos niin kuinka paljon. Jos haluamme panostaa hyvään ravitsemukseen, tarvitsemme myös tunteidemme, ajattelutapojemme ja arjen rutiiniemme mietiskelyä ja suunnitelmien laatimista muotoon, josta niitä on luontevaa pitää käytössä.

Voimme vaikkapa ottaa tavaksemme ottaa työpöydällemme päivän alussa vesilasi ja kannullinen vettä, jotta voimme pitää huolen että kannu tyhjenee työpäivän aikana. Voimme myös kirjata ylös niitä ruoka-aineita, jotka hyväksymme keittiöömme ja päättää että muuta ei tuoda kaupasta kotiin muutoin kuin etukäteen päätetyissä erikoistilanteissa. Voimme myös suunnitella millä muulla kuin syömisten miettimisillä ja herkuista haaveilemisilla voimme täyttää elämämme. Tarvitsemmeko toisaalta hieman enemmän aikaa suunnitella aterioita, jos huomaamme että olemmekin niin uppoutuneita muihin asiokirjoittaaihin, että tuli taas syötyä lähes pelkkää ravintoarvoltaan ala-arvoista valmisruokaa tai tilasimme pitsaa nälkään ja mielitekoon kun oli vielä niin paljon töitä rästissä.

Yksi keino saada huomiota hyödyllisellä tavalla kohdistumaan ruokavaliovalintoihimme, on kuvitella, että olet oman itsesi ravintoneuvoja. Niillä tiedoilla, jotka sinulla nyt on ravitsemuksesta hallussa, kirjoita ylös, miten neuvoisit itseäsi nykyisessä tilanteessasi. Me emme usein hahmota omaa tilannettamme kovin tarkasti. Jos tällaisen harjoituksen muodossa pääsemme kurkistamaan elämäämme ikäänkuin ulkopuolisen silmin, saatamme havaita selvemmin asioita, joiden huomioiminen voi tuoda merkittävääkin hyötyä hyvinvoinnillemme. Kokeile!

Lue lisää kiinnostavia julkaisuja Suomen Ravintoterapiayhdistyksen verkkosivuilta: http://suomenravintoterapia.fi/blogi/

Jos tarvitset apua ravitsemuksessa, löydät yhdistyksemme ravintoammattilaisten yhteystietoja yhdistyksen verkkosivuilta: http://suomenravintoterapia.fi/asiantuntijat/

Miten neuvoisit itseäsi?
Merkitty: