Tammikuu on aikaa kun ihmiset vuodenvaihteen rentoutumisen ja syöminkien jälkeen rynnivät joukoin kuntosalille ja terveellisemmän elämän ja painonhallinnan kursseille ja verkkokursseille. Se on hyvä asia. On loistavaa, että niin monet ovat kiinnostuneita hyvinvoinnistaan. On yleisesti jo hyvin tunnettua että hyvä ravitsemus, riittävä lepo ja sopiva liikunta tuovat hyvää oloa ja terveyttä, samoin stressinhallinta ja terveet hyvät ihmissuhteet. Elämäntavoilla voidaan myös ehkäistä sairaudentilojen puhkeamista. Jos ihmisellä ei ole aikaa huolehtia itsestään, myöhemmin pitää sitten kenties olla aikaa sairastaa? Kysymys on siis tärkeistä, vakavista asioista, mutta niistä ei kannata ottaa stressiä. On tärkeä että huolehdit itsestäsi hyvillä mielin, ei tunnontuskista tai peloista käsin.

Jos olet päättänyt tehdä jotakin tänä vuonna ravitsemuksesi ja elämäntapojesi suhteen, niin ovatko tällaiset tavoitteet sinulle uusi asia? Vai onko kenties niin kuten monilla muillakin, että vuodenvaihteessa tulee luvattua itselle kaikenlaista ja vannottua että varmasti pääset tavoitteisiisi. Huomaat sitten jossakin vaiheessa vuotta että läskiksi meni, joko kuvainnollisesti tai jopa kirjaimellisesti. Mistä tämä johtuu? Tarvitsemmeko me joka vuosi uuden hyvinvoinnin startin vai tarvitsisimmeko uudenlaista ajattelua?
hedelmatmasked
Jos päättäisimmekin tietoisesti ottaa loppuvuodesta vähän löysemmin: pikkujouluja, vähän taukoa treeneistä, herkullisista juomista, herkuista ja ruoista nauttimista joskus melkoisen estottomastikin, niin mitä jos meillä olisikin hyvä ja vakaa pohja hyvinvoinnillemme, se tuttu ja toimiva rutiini johon yksinkertaisesti vain palata alkuvuodesta. Kokeillaanko olla tässä tilanteessa vuoden kuluttua? On tavallista, että yritetään tehdä liian isoja muutoksia kerralla. Kenties emme ole vielä päässeet kokonaan eroon ruokavalion suhteen tietynlaisesta kuuriajattelusta? Useinhan käy niin, että esimerkiksi terveellistä ruokavaliota ja muutenkin terveitä elämäntapoja tai painonhallintaa metsästäessämme elämämme onkin muuttunut liian lyhyessä ajassa niin paljon että emme jaksakaan viedä muutosta läpi.

Mitkä olisivat sellaisia muutoksia ja ensimmäisiä askeleita, joita jaksaisit arjessasi viedä läpi niin että niistä toistuvuuden avulla tulisikin tapa ja tottumus? Kokeillaan aloittaa pienestä. Sen sijaan että jätetään kerrasta ihan kaikki herkuttelu pois, sinulla olisikin yksi tai kaksi vapaa-ateriaa viikossa. Se ei kuitenkaan tarkoittaisi paluuta entiseen, jolloin otettiin joka päivä töissä sitä pullaa ja kahvia kahdelta iltapäivällä, koska niin oli vain yksinkertaisesti tapana tehdä. Ehkä riittäisi aluksi tavoite lisätä tuoreiden kasvisten määrä 500g päivässä jos se on aikaisemmin jäänyt 200g:n määrään? Jos haasteena on juoda riittävästi vettä, voisitko ostaa jonkun ison ja kauniin vesikannun tai pullon ja ottaa uudeksi tavaksesi laittaa se täytenä aamuisin työpaikalla työpöydälle ja katsoa, että vesi tulee juotua siihen mennessä kun lähdet töistä kotiin? Jollekin saattaa toistaiseksi riittää tavoitteeksi puolittaa kahvin juominen tai syödä useammin kalaa ja kanaa punaisen lihan sijasta. Mitkä olisivat järkeviä ja kohtuullisia tavoitteita juuri sinulle?

Joskus muutoksiin, pieniin tai isoihin tarvitaan tukea ja apua. Yhdistyksemme ammattilaiset opastavat ja auttavat. Löydät heidän yhteystietonsa yhdistyksemme verkkosivuilta: http://suomenravintoterapia.fi/asiantuntijat/

Hyvää vointia, onnellisuutta ja terveyttä vuodelle 2017 ja siitäkin eteenpäin toivottaa Suomen Ravintoterapiayhdistys ry!

Järkeviä ravitsemuksellisia tavoitteita
Merkitty: